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nouveaux termes :
déconstruction dimensionnelle ; espace de travail de la géométrie ; espace de travail géométrique ; espace de travail géométrique de référence ; espace de travail géométrique personnel ; espace de travail mathématique ; espace de travail mathématique de référence ; espace de travail mathématique idoine ; espace de travail mathématique personnel ; transposition informatique ; valeur épistémique ; visualisation iconique; visualisation non iconique
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A new page has been created dedicated to terms and expressions of research on learning and teaching mathematical proof [here]. This page is a working document of the Research Gate group "Proof in Mathematics Education: Reflection and Institutionalization". The first terms are :
Base argument; Classroom community; Empirical argument; Ensuing argument; Level of mathematical rigor; Proof; Proof threshold.

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Nicolas Balacheff, CNRS, LIG Grenoble

2013/10/18

Effet Jourdain

"Les professeur, pour éviter le débat de connaissance avec l'élève et éventuellement un constat d'échec, admet reconnaitre l'indice d'une connaissance savant dans le comportement ou dans les réponses de l'élève, bien qu'elles soient en fait motivées par des causes et des significations banales." (Brousseau 1986 p.42)

English : Jourdain effect
“In order to avoid debating knowledge with the student and possibly acknowledging failure, the teacher agrees to recognize the indication of an item of scientific knowledge in the student’s behaviour or answers, even though these are in fact motivated by ordinary causes and meanings.” (Brousseau 1997 p.26)

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